Videoer | Kanaler | Søg |
Vores liv speeder op. Information fra kunstig intelligens bliver serveret i kortere bidder via digitale medier. Den konstante tilstand af at blive forstyrret gør det meget svært at tænke dybt, kritisk og sammenhængende, fordi man hele tiden skal behandle ny information.
Hvad gør internettet ved vores hjerner?, spørger den amerikanske skribent og teknologikritiker Nicholas Carr i sin bog "The Shallows".
Det bekymrende svar er, at vi ikke kan koncentrere os, og at vi ikke kan lave informationsbombardementet om til varig viden. Vi bliver faktisk bare dummere.
Det beskriver Carr i essays som “Is Google Making Us Stupid?” i sin seneste bog "Utopia is Creepy", der en samling af et årtis teknologikritik.
Han besøgte Danmark, men i stedet for at lave et traditionelt interview med Nicholas Carr om hans seneste bog, så valgte Techtopia fem ord eller paradigmer for at se, hvad de sætter i gang i hans hjerne.
De fem ord er data, hastighed, hjernen, the big five (Google, Facebook, Amazon, Apple og Microsoft) og til sidst singulariteten - altså ideen om at kunstig intelligens vil forandre eller måske overtage verden totalt om få årtier.
Nicholas Carr er forfatter og skriver om teknologi, business og kultur. I 2008 indledte han sin kritik med artiklen ”Is Google making us stupid?”. Senere fulgte bøgerne ”The Shallows: What the Internet is doing to Our Brain”, ”The Glass Cage: Automation and Us” og senest “Utopia is Creepy: and Other Provocations”.
40:22 minutes
Tags: Amazon, Apple, data, episode, Facebook, Google, hjerneforskning, Micrososft, podcast, smartphones, techtopia